Cum ajungi să ai succes ( partea l )

 

În firea noastră ca oameni întotdeauna vor exista două tendințe : nevoia de *noroc* și impulsul de a ne plânge când lucrurile nu sunt pe măsura așteptărilor. Acum scriu din al 2-lea motiv. Am făcut parte din multe echipe și am întâlnit oameni care au avut succes și, comparativ cu ei, am realizat mult prea puțin. Știu și de ce, dar asta nu mă face neapărat fericit. Din acest motiv voi căuta să apăs pe pedala norocului în perioada următoare studiind legile succesului.

Prima poveste e a Baronului Roșu, de care probabil că nu ați auzit, dar care poate face diferența dintre un erou și un ilustru necunoscut pe nume Fonck. Amândoi au fost piloți de vânătoare în Primul Război Mondial unul neamț iar celălalt francez.

Manfred fon Richthofen colecta brânză și ouă ca tânăr cavalerist la departamentul de aprovizionare al armatei. El se plânge comandanților armatei germane iar din cauza originii sale nobile este transferat la forțele aeriene unde, după 24 de ore de antrenament, primește un biplan nou nouț și se aventurează în luptă. O lună mai târziu are în palmares 6 avioane franceze doborâte. În trei ani a doborât 80 de avioane. Conform standardelor de la acea vreme nici un as al pilotării nu a reușit un asemenea record. În mod normal culoarea unui avion trebuia să fie cât mai estompată pentru a nu fi vizibil pentru artileria antiaeriană. El însă a ales vopseaua roșie ocazie cu care a primit și porecla de  Baronul Roșu.  Ca nobil arogant îi comanda unui bijutier din Berlin câte un trofeu pentru fiecare avion inamic doborât. S-au scris despre el 30 de carți, a fost personaj principal în filme la Hollywood și apare și în desene animate : Snoopy vs The Red Baron.

Cu 80 de victorii fon Richthofen era în capul listei de piloți de vânătoare germani. Numai că există și un Rene Fonck, pilot francez care, în aceeași perioadă, susținea că a doborât 127 de avioane germane. 75 dintre aceste victorii sunt confirmate independent așa încât ar putea fi cel puțin un al 2-lea cel mai celebru pilot de vânătoare din Primul Război Mondial. Dacă ar fi adevărate doar jumătate dintre cele neconfirmate se poate spune ca Fonck a trecut de suta de avioane doborâte în lupta aeriană. În timp ce germanul a pierdut 3 lupte iar din a treia a și murit francezul a supraviețuit războiului și avionul său nu a fost atins de gloanțe niciodată.

Practic Baronul Roșu a creat evenimente cu fiecare avion doborât pe când Fonck a distrus mai multe aparate inamice dar impactul abia de s-a auzit.

Care-i explicația ?

Analizând acum date cu ajutorul unor algoritmi se poate observa că succesul e o măsură colectivă care surprinde modul în care oamenii reacționează la performanță nu sentimentul personal al reușitei. Succesul e mai degrabă un fenomen colectiv decât unul individual.

Cum s-a ajuns aici ?

Baronul Roșu și Rene Fonck au avut amândoi succes conform unui standard clar și măsurabil militar : numărul de avioane doborâte.

Diferențele dintre ei însă țin de natura colectivă a succesului.  Aici trebuie analizate rețelele care pot detecta, recunoaște și răspândi realizările noastre în lumea largă.

Baronul Roșu era descris ca un orgolios cu ochii reci lipsiți de orice urmă de emoție. Când și-a vopsit avionul în roșu a devenit simbolul mașini de propagandă care susținea moralul publicului german. Ziarele germane susțineau că armata britanică a creat escadroane speciale cu scopul uciderii pilotului german. Chiar și moartea lui banală au pus-o pe seama unei conspirații. E a devenit un simbol cu sloganul “Baron prin naștere și războinic prin moarte”.

Rene Fonck a primit recunoașterea armatei și chiar a fost ales în parlamentul francez. Dar apoi publicul s-a întors împotriva sa. Prima greșeală a fost că nu a murit ca un erou. Apoi ca pilot de încercări s-a prăbușit în tentativa de a face primul zbor de la Paris la New York.

Distincția esențială dintre cei doi este că unui a fost util rețelei lui iar celălalt nu. Reputația Baronului Roșu a fost lăsată în mâinile propagandei pentru că publicul larg avea nevoie de un mit. Rețeaua l-a considerat util și i-a amplificat succesul.

Întrebarea care apare este : succesul și celebritatea sunt același lucru ? Care-i diferența ?

Răspunsul în episodul următor.